学科 | 社会学科 | ゼミ教員名 | JENNIFER MARY MCGUIRE | 年度 | 2021年度 |
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タイトル | Single Parent Homes and Juvenile Delinquency: Comparison of “Ex-Delinquents” and “Non-Delinquent” Japanese Men |
内容 | The criminal rate of juveniles from single-parent homes are higher than those who are from two-parent homes, and household factors have been considered significant in juvenile delinquency. The purpose of this research is to investigate how household factors are related to delinquency through interviews with eight people raised in single-parent homes, divided into two groups: “ex-delinquents” and “non-delinquents.” As a result of this research, inappropriate family environment and relationships can be considered as risk factors; however, these household factors do not fully explain why juveniles turn to delinquency. The interviews found that some of the non-delinquent groups had the factors for delinquency, and some of the ex-delinquent groups did not. Especially, it showed new findings that a stable socio-economic situation is common for each group and not a strong factor for delinquency. However, the significance of parental discipline was reconfirmed. Even though the differences between the two groups are not large, some of the household factors certainly urge juveniles to have affiliation with delinquent peers in the ex-delinquent group. |
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講評 | 本年度は11本(英語5本、日本語6本)の卒論が執筆された。しっかりした内容で書かれたものと未熟なものの差が目立った。差が生じた原因として考えられるのは、3回生のとき作成した企画書を研究スケジュール通りに順調に進めた学生と先延ばしにされてしまって、なかなか上手に進められなかった学生の違いである。 卒論の質の差があるにかかわらず、どの論文も人類学的なまたは社会学的なアプローチと理論の理解については、ある程度のレベルが見えた。今年度の研究テーマは①Japan’s recurrent education (日本におけるリカレント教育) ②「早生まれ」と性格形成 ③ SNSとナショナルアイデンティティの揺らぎ ④ ライフステージと趣味への影響 ⑤ Single parent homes and juvenile delinquency (ひとり親家族と少年非行) ⑥ Homelessness in Japan (日本におけるホームレス問題の現状) ⑦ 在日中国人学生の自国友人関係 ⑧ Impressions of Japan by returnees (帰国子女による日本への印象) ⑨ Japanese subculture experiences among Chinese exchange students (中国人留学生における日本のサブカルチャー経験) ⑩ 「日本人」の捉え方 ⑪ 女子大学生のライフコース及びキャリアプランと就職活動である。 調査方法に関しては、ほとんどのゼミ生が半構造化インタビューを行い、中には資料分析及びアンケート調査を行った学生もいる。インタビュー調査を中心として行った学生は、効果的なインタビューガイドを作成し、対象者と良いラポール形成ができたと思われる。その一方で、理論的な分析、概念的な枠組みに関しては不十分のものもあった。 コロナによって、2年間、教育及び調査への悪影響があったにも関わらず、全員が卒業論文を完成させることができたので、誇りを思ってほしいと思う。卒業後も、このような大変な経験を生かして、どんな困難な状況でも諦めず、成果が出るまでやり遂げてほしいと思う。 |
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キーワード1 | Juvenile Delinquency |
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キーワード2 | Single-Parent Home |
キーワード3 | Household Factors |
キーワード4 | |
キーワード5 |