卒業論文詳細

学科教育文化学科 ゼミ教員名WILLIAM ROBERT STEVENSON III 年度2020年度
タイトルLifelong Learning and COC+ Project: The Best Solutions for Japanese Society
内容 日本は、現在少子高齢社会であり、2030 年には 18 歳人口が 1,048,177 人になると予測されている。このままの状況が続くと、現在の 18 歳人口からおよそ 70 万人も減少することになる。そのため過疎化が進んでいる地方では、労働力である若者不足がこれまで以上に問題となってくる。これらの人口問題や若者の地域離れを解決するために、大学・自治体・企業が連携を取って COC+事業や公開講座など地域活性化プロジェクトを行っている。本研究では、それぞれの大学が行っている COC+事業や公開講座が実際に大学入学者数や地元就職率に貢献しているかどうかを検討する。検証の結果、COC+事業や公開講座いずれも、地元定着に直接的に効果をもたらしているとは言えない。最近では多くの大学が外国人留学生を受け入れている。今後、この地域活性化プロジェクトも国内の学生のみにとどまらず外国人留学生にも応じて提供するべきであると考える。
講評 Despite the unprecedented circumstances of COVID, the students of this year’s seminar completed their research, writing graduation papers that were both informative and significant. Most of the students focused on the environment. Students affirmed the critical importance of agricultural learning, food education, and reducing food loss, while highlighting the fact that school curricula have for too long overlooked the importance of teaching children the rudiments of food production. Others noted that despite recent emphasis on SDGs and other sustainability measures, society remains riddled with contradictions and mixed motives that undermine real progress. With COVID preventing most forms of fieldwork, students were largely limited to using written materials. This was done with great success in studies that looked at Ainu education and moral education. Finally, in one of the most original thesis topics in recent years, a student examined the educational value of campfires. As the seminar advisor, I look forward to a post-COVID world where we can once again get together in person to build a campfire and discuss environmental issues and other research interests. Well done to all of you!
キーワード1 Lifelong Learning
キーワード2 COC+ Project
キーワード3 Regional revitalization
キーワード4 Collaborating with universities, local authorities
キーワード5 International exchange students