卒業論文詳細

学科教育文化学科 ゼミ教員名WILLIAM ROBERT STEVENSON III 年度2020年度
タイトルThe Impact and Direction of the SDGs on Society: A Case Study of the Introduction of the SDGs in Business Activities
内容 本研究の目的は、SDGsを企業活動に導入した実例を通して、SDGsを企業活動に導入することで企業、社会にどのような影響をもたらすのかを明らかにすることである。加えて、SDGsを導入できていない企業の原因・背景を明確にし、今後、日本政府をはじめ、企業、国民がどのようにSDGsを推進していくべきなのかについて述べる。前述した、SDGsの企業活動への導入実例では、トヨタ自動車株式会社、ユニリーバの2社を対象にしている。2社を比較して、SDGsを企業活動に導入することよって、新しいビジネスの創出、企業の持続的な経営が大きな影響である。一方で、目指すべき方向性が曖昧である点、それらの評価方法も不透明である点が課題となる。また帝国データバンクが行なったTDB景気動向調査2020年6月調査では、大手企業では34.9%、中小企業では22.1%、小規模企業では19.0%と企業規模が小さくなるにつれてSDGsを企業活動に導入することに積極的である割合が低下していることが分かる。原因としては①財務面②事業とSDGsの結びつけの不透明さがあげられる。上記の課題を解決していくためには、企業独自の取り組みでは不可能であり、SDGsを進めるためには日本政府と企業が連携し、取り組むべきSDGsの方向性の策定、また実施にあたっての費用の負担・規則の策定等を進めるべきである。そしてこれらこそが日本がSDGsを推進することに必要不可欠であり、今取り組むべき最優先事項だと考える。
講評 Despite the unprecedented circumstances of COVID, the students of this year’s seminar completed their research, writing graduation papers that were both informative and significant. Most of the students focused on the environment. Students affirmed the critical importance of agricultural learning, food education, and reducing food loss, while highlighting the fact that school curricula have for too long overlooked the importance of teaching children the rudiments of food production. Others noted that despite recent emphasis on SDGs and other sustainability measures, society remains riddled with contradictions and mixed motives that undermine real progress. With COVID preventing most forms of fieldwork, students were largely limited to using written materials. This was done with great success in studies that looked at Ainu education and moral education. Finally, in one of the most original thesis topics in recent years, a student examined the educational value of campfires. As the seminar advisor, I look forward to a post-COVID world where we can once again get together in person to build a campfire and discuss environmental issues and other research interests. Well done to all of you!
キーワード1 SDGs
キーワード2 CSR
キーワード3 creation of new business opportunities
キーワード4 sustainable management of the companies
キーワード5 corporate activities